Henk Biesheuvel
schilderijen, ruimtelijk werk
HET ZICHTBAAR MAKEN VAN HET NIET ZICHTBARE VAN DE INNERLIJKE WERELD
Henk werd geboren in 1951 in Giessendam en groeide vanaf zijn elfde op in Culemborg. Hij studeerde enkele jaren culturele antropologie, volgde daarna de Academie voor Beeldende Kunsten te Utrecht en de Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg. In Culemborg volgde hij later de opleiding kunstzinnige therapie bij Jan de Kok. Zijn reizen naar Afghanistan, Pakistan en India in de jaren 70 maakten veel indruk op hem. Hij bezocht er tempels en moskeeën en werd geraakt door de religieuze beleving van de mensen. Deze reizen vormden een persoonlijke zoektocht en dat zien we terug in zijn werk; het zichtbaar maken van het onzichtbare, de lingam, het vormloze vorm geven, op zoek naar harmonie. Als gevoelsmens wil hij het innerlijke laten zien, zijn emoties en gedachten ordenen in zijn werk.
Niet alleen schildert hij, Henk maakt ook drie dimensionale objecten en gebruikt hiervoor verschillende materialen zoals textiel, verf, papier. En hij maakt kleine kastjes met objecten.
Naast zijn vrije werk was hij als docent verbonden aan het AOC in Houten, het latere Wellantcollege. Hij gaf er etaleerlessen, tekenen, kunstgeschiedenis en handvaardigheid, op de afdeling Bloemsierkunst. Vanaf 2003 werd het onderwijs bijna een volle baan waardoor er in die tijd weinig terecht kwam om vrij te werken. In 2017 ging Henk met pensioen. Samen met zijn vrouw verhuisde hij in 2018 naar een tot woonhuis verbouwd schoolgebouw in het kleine pittoreske dorp Burgwerd in Friesland.
Nu hij weer alle tijd heeft om vrij te werken is de lingam, de ellips nog steeds een belangrijk motief, waarmee hij probeert het scheppende, vormloze, vorm te geven.
Hij werkt plat op tafel en schildert vele lagen over elkaar. Het schilderen is een onbewust proces. Hij kiest er niet voor om bezig te zijn met bijvoorbeeld stillevens. Juist het mystieke spreekt hem aan. Hij voelt verwantschap met de meesters van iconen en Middeleeuwse taferelen. Het is een zoektocht naar bezieling. Kleur en vorm zijn hierbij essentieel. Het doek of paneel is een energetisch veld waarmee hij aan de gang gaat met het universum als constante. De gesloten vormen zijn een mysterie. Bijzonder is dat ze meer en meer open gaan en ook het kruis als thema te voorschijn komt.
In Friesland vindt hij deze openheid terug in het weidse landschap. Het landschap biedt inspiratie om harmonie en sferen weer te geven. Zo ontstaan variaties op zijn eerdere thema.
Henk reist verder naar steeds rijkere innerlijke ervaringen.
Tekst: Lisette le Blanc
Foto's: Robert-Jan Hofhuis