LekArt festival 2018
In drie edities onderzoekt LekArt het thema Gedeelde Grond. Delen is een constante uitdaging in iedere samenleving, op zowel grote als kleine schaal. Niet willen delen is een belangrijke reden in het ontstaan van politieke conflicten binnen en tussen samenlevingen. Toch leven we allemaal samen, op gedeelde grond, zowel fysiek als virtueel. De bereidheid om te delen is daarbij van cruciaal belang. Maar wat delen we precies wel of niet? Delen we hetzelfde verhaal of is het verhaal van de ander voor jou niet herkenbaar? Is onze openbare ruimte echt voor iedereen? En wie of wat laten we toe in onze privéruimte?
Kunstenaars LekArt festival 2018
Theater In Context
Theater In Context gebruikt theater om van een activiteit een belevenis te maken! Geen vaststaand concept, maar producten in context van mens en omgeving. De vrijwilligers van LekArt krijgen een workshop van Theater In Context om de bezoekers op een verrassende manier rond te kunnen leiden.
Vivian Ammerlaan
Vivian Ammerlaan (1994) is beeldmaker en werkt in regio Rotterdam. Ze wordt geïnspireerd door sublieme landschappen: daar waar je wordt overweldigd door enorme schoonheid. Ze poogt de gevoelens die deze plekken bij haar opwekken te verbeelden met fotografie, video’s en installaties.
Paul Cox
Het werk van Paul Cox is multidisciplinair en bestaat vaak uit langlopende projecten, zoals het project ‘I came by boat’, waaraan hij sinds 1999 werkt. Steeds grijpt hij weer terug naar water, varen, vertrekken, aankomen; voor Cox staat dat voor vrijheid. De boot is voor hem archetype en metafoor voor dromen, verlangens, obsessie en wanderlust.
Sander Zweerts de Jong
Sander Zweerts de Jong is beeldend kunstenaar, theaterschrijver en uitgever. Als Sander onder de mensen is wil hij het liefst alleen zijn. Maar als hij alleen is, wil hij graag projecten opzetten met zoveel mogelijk mensen, uit zoveel mogelijk verschillende disciplines. Binnen die spagaatachtige manier van werken, denken en zijn probeert hij elke dag opnieuw een balans te vinden.
Sandim Mendes
Kunstenares Sandim Mendes laat haar onderzoek naar culturele identiteit en de invloed van het onbewuste zien. Dit resulteerde in een serie foto's, textiel en tekeningen, gedreven door intuïtie.
Stan Klamer
Stan Klamer ziet tekenen en schilderen als een vorm van cartografie. Door het abstraheren van realiteit in een kaart, wordt ruimte gecreëerd voor het reflecteren op ideeën en gedachten. Vaak representeert Stan eilanden.
Monika Dahlberg
De kunstwerken van Monika Dalhberg bevatten diepe, maatschappijkritischelagen. Haar wandsculpturen, collages en zelfportretten zijn humoristisch, kleurrijk en ironisch. Hierin komen zaken als armoede, aftakeling en andere negatieve gebeurtenissen volop aan de orde.
Pepijn van den Nieuwendijk
Pepijn combineert het verleden en het heden op een speelse manier, waarbij de toeschouwer op het verkeerde pad wordt gezet. Hij maakt vaak gebruik van lichthartige humor om de wereld te relativeren en om beter te communiceren met de betekenis van zijn werk.
Renzo Martens
Renzo Martens is een Nederlandse kunstenaar en filmmaker, die woont en werkt in Amsterdam en Kinshasa. Martens profileerde zich als controversiële documentairemaker met Episode I en Episode III: Enjoy Poverty.
Kiki Lamers
Kiki Lamers (1964) werd aan het denken gezet tijdens een presentatie van haar portretten The Innocent in het Schieblock, tijdens Art Rotterdam 2011. Deze tentoonstelling sterkte haar in het gevoel dat ze in haar werk een nieuwe weg kon inslaan. Sinds een tijdje voelde ze de behoefte om een ander soort beelden te maken, maar nog altijd met het menselijk gelaat als uitgangspunt. Dat is van meet af aan een constante in haar werk geweest.
Lidy Jacobs
Mijn zachte tactiele sculpturen zijn gemaakt van pluche en mohair en gevuld met zacht materiaal. De eerste sculptuur was een beer, daarna kwam een fallus, de: ‘Willy’. Die vorm ontstond uit de geprononceerde snuit van de beer. Daarna volgden er sculpturen met vrouwelijke geslachtsdelen in de vorm van een bloem en konijnen met duidelijke mannelijke respectievelijk vrouwelijke kenmerken.
Loek Vellekoop
"Ik ben een uitvinder, ik maak en ontwerp vreemde muziekinstrumenten en installaties. Geluid fascineert me en ik moet het opnemen, ik kan het niet helpen. Verbeelding is een krachtig instrument in de uitvoering van mijn werk. Ik probeer de wereld van geluid te ervaren door de ogen van een kind."
Jonas Vorwerk en Chantal Vos
Jonas Vorwerk is multimedia kunstenaar. Chantal Vos is ruimtelijk ontwerper. Samen integreren zij technologie, licht, geluid, beweging, vorm en ruimte binnen de socioculturele context in interactieve installaties. In de weeshuistuin ontdek je het Muziekbos.
Jopie Biesters
Ze werkt met dode en afgedankte dieren, waaronder doodgereden beesten en algemene afvalstoffen. Dieren die normaliter gezien worden als emotieloos en/of zonder expressie, zoals vissen, krabben en kreeften. Deze dieren inspireren Jopie. Schepsels die over het hoofd gezien worden, vernietigd of gebruikt worden voor consumptie.
Kevin Osepa
Kevin Osepa is een fotograaf geboren en getogen op Curaçao. Zijn werk draait om zijn identiteit en de identiteit van zijn Afro-Carribiaanse jeugd in een postkoloniale wereld. De beelden die hij creëert en de verhalen die hij verteld, zijn enorm beïnvloed door zijn jeugd.
Barbara Witteveen
Barabara Witteveen is kunstenaar. Ze presenteert de serie 'Kleigoed': Dieren in menselijke poses die je meteen humane eigenschappen toedicht.
Een trotse stier, een lieve geit, ‘ik neem jou mee’, ‘ik omhels je’, of ‘we maken een grillige rondedans…’ Kermis van de dieren of van de kunstenaar zelf.
Herman Lamers
Het werk van Herman Lamers concentreert zich op een concrete vraagstelling over en met de ruimte waar het kunstwerk komt. De menselijke ontmoeting met de wereld om hem heen staat daarbij centraal. Abstractie, realisme en poëzie gaan samen in vorm- en materiaalkeuze.
Hinke Schreuders
Hinke Schreuders maakt sinds 2002 met naald en draad kleine schilderijen of tekeningen op doek. Voor deze borduurwerken maakt ze gebruik van zowel geleende beelden als persoonlijk fotomateriaal. Daarmee verkent ze het spanningsveld tussen vrouwelijke rolmodellen, seksualiteit en pornografie. Parallel daaraan gaat het werk over kwetsbaarheid en verwarring van identiteit in het algemeen.
Tirzo Martha
Tirzo Martha is een kunstenaar met een boodschap. Zijn werk is politiek en sociaal geëngageerd. Gemeenschapsgevoel en sociaal engagement zijn twee kernwaarden in zijn oeuvre.
Hannah Rood
Hannah Rood is dichter en fotograaf. Ze verbindt haar portretten en stadsbeelden fantasievol aan haar teksten die een zeer persoonlijk commentaar zijn op een woelig leven. Taal, klassieke muziek en beeldende kunst spelen een grote rol in haar werk.
Dirk van Lieshout
Dirk van Lieshout zoek een directe relatie met de plek of locatie waar hij werkt en onderzoekt wat op die plek de noodzaak is. Begrippen als beweging en performance kenmerken zijn werk.
Gijs van Bon
De multidisciplinaire objecten en installaties van van Bon bewegen zich altijd tussen theatrale en autonome spanningsvelden. Hij weet deze te combineren en de grenzen ertussen op te heffen, zodat er zeer vitale levenskrachtige objecten staan, maar die tegelijkertijd vaak een poëtische en tere inhoud of uitwerking hebben.
Mieke de Waal
Haar opleiding tot beeldend kunstenaar volgde ze aan de Hogeschool voor de Kunsten en de Nieuwe Akademie te Utrecht. Daarnaast is ze ook cultureel antropoloog. Deze twee interessegebieden - kunst en de mens - komen samen in haar werk. De antropologische blik zorgt voor de inhoudelijke thema's, de kunst biedt haar de 'taal' om er op een heel persoonlijke manier over te verhalen.
Katja Heitman
Pandora’s DropBox is een museale ervaring in een contemplatieve ruimte gevuld met perfecte mensen. Een wereld waarin alle ellende is teruggeplaatst in de mythische doos van pandora. Kan een mens een perfect geconditioneerde machine worden? Pandora’s DropBox is een serene en catastrofale zoektocht naar de grenzen van de menselijke controle. Te zien tijdens LekArt Festival 2018.
Tanja Smeets
Tanja Smeets zoekt met haar beelden de spanning tussen de onverwachte aanwezigheid, de autonome groei, de schaal, de dichtheid en de schijnbare fragiliteit van het werk in relatie tot die omgeving. Ze is geïnteresseerd in de contrasten tussen de wanden van beton en baksteen, de soms statische architectuur, waar de zacht lijkende, organische weefsels doorheen bewegen.
Iiris Sointu
Sointu is geïntrigeerd en geïnspireerd door de menselijke psyche. Haar uitgangspunt is de groteske, waarachtige vorm van lichamelijke en psychische dingen. Wat zich binnen in ons voordoet neemt in haar werk vaak fysieke vormen aan. Haar benadering is experimenteel. Het proces is intuïtief en het werk openbaart zich pas ten volle aan het einde, door het proces van vallen en opstaan; al doende leert men...
Gabriël Lester
Esiri Erheriene-Essi
Esiri Erheriene-Essi maakt vrij grote schilderijen die zich bezighouden met de verbeelding van geschiedenis en de maatschappij. Esiri is erg geïnteresseerd in geschiedenis – vooral in afbeeldingen, objecten en documenten die we inzetten om zowel individuele als gedeelde herinneringen en geschiedenissen te onderzoeken. Ze beschouwt de geschiedenis niet als iets dat alleen naar het verleden verwijst.
Olaf Mooij
De Rotterdamse kunstenaar Olaf Mooij (1958) heeft vooral bekendheid verworven met zijn autosculpturen in de openbare ruimte. Bijna iedereen kent zijn Braincar, een auto waarvan de bovenkap is omgevormd tot grote hersenpan. Overdag rijdt de auto door een wijk, stad of straat, en in de avond droomt de auto van zijn dag door middel van videoprojecties op het matwitte hersenvlak.
Ilona Haaksman
Haar kleine intieme werkjes die tijdens LekArt in Wunderkammers te zien zullen zijn, komen al doende tot stand. Ze ontstaan vanuit een eeuwig stromende bron van inspiratie. Die kleine verhalende werkjes maakt Ilona vaak tussen het creëren van een groot werk in. Het is als even mediteren voor haar. Het liefst werkt ze zonder thema en aan vrij werk.
Vrijstad Drukker
Tijdens LekArt maakt de Vrijstad Drukker een grafisch laboratorium, waar je kunt zien hoe de drukkers een nieuwe kaart van Culemborg maken: ‘De wereld van Walraad’. Met grafische experimenten brengen ze verhalen in kaart, verzinnen een wereld waar verbinding realiteit wordt en ontdekken welke geschiedenis op het heden past. Een manier om je omgeving anders te beleven en het verhaal van een plattegrond te ontrafelen. De waarheid wordt nooit verzonnen, maar ontstaat door fantasie.
Stadsdichters
Culemborg heeft dit jubileumjaar vier stadsdichters. Een mooie traditie, die in 2018 wordt ingevuld door Marco Houtschild, Harmen Holwerda, Eric Jansen en René van Loenen. Ieder van hen is drie maanden lang leesbaar op de Varkensmarkt, op de zijmuur van Andries Eten en Drinken. In dit festivalboekje staan van hen vier gedichten over Culemborg. Tijdens LekArt zijn de dichters op verschillende momenten en op verschillende locaties hoorbaar.
Phansi Museum, Durban, Zuid-Afrika
In het Phansi Museum zijn door de mensen gemaakte voorwerpen te zien, met een speciaal oog voor creatieve, mooie, functionele objecten die de tand des tijds doorstaan hebben. Deze voorwerpen zijn de zaden, sommige al van voor het begin van kolonialisme en apartheid, die bleven groeien en bloeien ondanks de omstandigheden, hun DNA aanpassend aan de moderne tijd in denken, materiaal en technologie. Te zien in een speciale Wunderkammer in Andries Eten en Drinken, waar de grens tussen artefact en kunstwerk vervaagt.
Dropstuff
In de ‘kinderlijke’ kermisattractie kunnen zes bezoekers tegelijkertijd op kleurige zitjes plaatsnemen. In de kleuren van De Stijl, de beroemde kunstenaarsbeweging van onder andere Mondriaan en Rietveld, vormen de gestileerde voorwerpen een verwijzing naar het platte toerisme dat historische steden overneemt. Eerder stond de installatie in Venetië en Amsterdam. Voor Culemborg maakte Dropstuff een nieuwe versie. Alle deelnemers krijgen een VR-bril op en met één druk op de rode knop worden ze meegesleurd door (de geschiedenis van) Culemborg, in 360 graden en in stereobeeld.
Tuba Kiliç
Tuba is pas recentelijk afgestudeerd als beeldend kunstenaar. Na (architectuur)fotografie en design richt ze zich nu op haar grote passie: koken. Ze maakt kunst die gebaseerd is op eten en culinaire culturen.
In opdracht van LekArt maakt ze een ontwerp voor de markering van de festivalroute. Daarvoor grijpt ze terug naar elementen uit de geschiedenis van Culemborg, waarin de ‘blauwlappen’ een bijzondere betekenis hebben. Haar werk verbindt alle locaties. Ook de plattegrond in dit boekje is door haar gemaakt.