Portret Mirjam 2
Lichtdragers
Beeld

Mirjam Beuker

keramiek, brons

IK BEN GRAAG MET KOPPEN BEZIG

Mirjam Beuker (Rotterdam, 1952) studeerde Grafische Vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Ze werkte zeven jaar in de reclamewereld. Toen ze later samen met haar gezin in Zevenbergen woonde volgde ze met veel plezier keramieklessen bij een keramiste José van der Valk. Thuis ging Mirjam verder aan de slag aan de keukentafel. Uiteindelijk zal ze deze richting op blijven gaan en zich ontwikkelen tot keramiste.

In 1988 verhuisde Mirjam en haar gezin naar Culemborg, had een piepklein atelier-schuurtje met oven en vervolgde verder haar opleiding aan Artibus: beelden maken naar model. En vooral snelle schetsen in klei om te ontdekken hoe je in korte tijd een werk in goede verhouding neer kon zetten. Ook portret boetseren en modeltekenen kwamen goed van pas. Mirjam: Later kreeg ik gelukkig een groter atelier. In de loop van de jaren liet ik ook een aantal beelden in brons gieten. Door zijn kleur heeft zo’n bijzondere uitstraling!

Dat Mirjam op het juiste moment in Culemborg kwam bleek uit het feit dat er kunstenaars woonden die graag samen iets wilden ondernemen. Het artistieke leven ontwikkelde zich goed. De Culemborgse Kunstenaars Kring ontstond en vanaf 1990 kwam LekArt daaruit voort: Het idee was om, eens in de twee jaar, op meerdere lokaties in de stad het werk van Culemborgse kunstenaars te tonen aan het publiek. Mirjam: Erg leuk en leerzaam om samen iets op te bouwen wat dan tot ieders verrassing ook nu nog succes heeft! In de loop der jaren is Lek Art uitgegroeid tot een uitgebreide en bredere kunstmanifestatie en doen er veel Nederlandse kunstenaars aan mee.

Vooral in de beginjaren zat Mirjam in de organisatie, maakte het logo en deed regelmatig mee aan exposities. Tijdens de derde LekArt in 1996 won ze met haar eerste boekobject de publieksprijs naar aanleiding van het thema ‘boek’.

De keramische beelden konden niet te groot worden uitgevoerd vanwege het gewicht dat dan zou ontstaan. Maar na een inspirerende workshop van Mexicaanse Ana Rosenzweig ontstonden er wel grotere mensbeelden. Zij leerde hoe een mensbeeld te maken uit grote, dunne plakken klei. Een aparte techniek waarbij grotere beelden niet zo loodzwaar worden. Sindsdien past Mirjam deze techniek niet alleen toe bij grotere maar ook bij kleinere beelden.

Sociale thema’s zijn belangrijk voor Mirjam zoals bijvoorbeeld het thema vluchtelingen. Ze maakte een serie vluchtelingenbeelden. Ieder jaar komt er nog een beeld bij. Elk beeld zet je, door de uitdrukking op het gezicht, wel aan het denken. Ook zijn er beelden ontstaan op het raakvlak van kunst en spiritualiteit. Meestal naar aanleiding van een gedicht of een thema. Soms ook naar aanleiding van een foto in de krant.

De samenwerking met de dichter René van Loenen resulteerde in bijzondere resultaten. Toen René, die graag met kunstenaars samenwerkt, 25 jaar dichter was werd er een feestbundel gepubliceerd.

Mirjam maakte een aantal boekobjecten en een beeld voor de expositie bij de presentatie van deze dichtbundel. Mirjam: “Een aantal gedichten raakten me en bij sommige kreeg ik direct al een idee voor een boekobject of beeld. Zo is er een serie boekobjecten ontstaan. Het leuke van deze samenwerking is dat er boekobjecten of beelden zijn ontstaan waar ik uit mijzelf niet opgekomen zou zijn. De gedichten waren een goede aanleiding”. Nog steeds maakt Mirjam af en toe een beeld bij de poëzie van René.

De mens staat centraal in het oeuvre van Mirjam. Op dit moment werkt ze aan een portret van componist Igor Stravinsky. “Ja, ik ben graag met koppen bezig en probeer daarbij de essentie van een mens te pakken te krijgen in de hoop dat anderen daar ook iets van zien.”

Na een weg door de ziel van de kunstenaar wordt de beschouwer soms onverwacht geraakt. De maker maakt en de beschouwer geeft betekenis. Zo kan een kunstwerk meer zijn dan alleen een object.

Mirjam is werkend lid van de kunstenaarsvereniging Kunstliefde in Utrecht en geeft de cursus ‘keramiek en boetseren’ in Culemborg.

www.mirjambeuker.nl

Tekst: Lisette le Blanc
Foto's: Robert-Jan Hofhuis